BADRAN, JAMAL (1909-1999)

Born in Haifa in 1909; studied Islamic Art at the Hamzawi School in Cairo from 1922-27; returned to Palestine and began working on the first major 20th Century renovation of the Al-Aqsa and Dome of the Rock Mosques in Jerusalem from 1927-28; was sent by the British Mandate Inspector of Education and Art to the UK to study at the Central College of Arts and Crafts from 1934-37; returned and assumed a teaching position at the Arab College in Jerusalem; taught Islamic Art at other colleges as well; in the early 1940s, was delegated by UNESCO to teach Art in Tripoli and Benghazi, Libya; after the 1948 Nakba, ended up in Damascus, Syria, where he taught Art at several institutions; later worked as expert in art education for UNESCO in Libya from 1952-62; returned to Palestine in 1962 and ran a workshop in Ramallah; was commissioned by the Waqf to head the team to renovate the 1,000-year-old wood and ivory pulpit (Minbar) burnt by an Israeli arsonist in 1969; worked on this task for six years, eventually restoring all carved wood, ceramic artwork and kufic Arabic calligraphy to its original condition; also worked for two years decorating the Jordan University Mosque and created many works – calligraphy and graphics – for private homes and royal palaces all around the Arab World; received many awards for his work, incl. a Medal of Honor from King Abdullah I of Jordan and a UNESCO award in 1994 for his work on glass; died in Amman in 1999; his life and work were subject of a dissertation by Fayeq S. Oweis, entitled The Elements of Unity in Islamic Art as Examined Through the Work of Jamal Badran (2002).

PHOTO

بدران، جمال (1909 - 1999) من مواليد مدينة حيفا عام 1909؛ درس في مدرسة الفنون والزخارف بالحمزاوي في القاهرة (1922 - 1927) متخصصاً بالزخرفة على الجلد؛ عاد إلى فلسطين وبدأ العمل على مشروع ترميم المسجد الأقصى المبارك وقبة الصخرة المشرفة في القدس من عام 1927 - 1928؛ أوفده مفتش الانتداب البريطاني للتربية والفنون إلى المملكة المتحدة لدراسة الفنون والحرف في مدرسة الفنون والحرف المركزية Central College of Arts and Crafts في بريطانيا (1934 - 1937)، متخصصاً في عدة تقنيات كالخزف والطرق على النحاس؛ عاد إلى فلسطين وعمل في التدريس في الكلية العربية والكلية الرشيدية في القدس؛ تم تفويضه من قبل اليونسكو لتدريس الفن في ليبيا؛ بعد أحداث النكبة الفلسطينية عام 1948، هاجر إلى دمشق حيث درّس الفن والأشغال اليدوية في دار المعلمين ومعهد المعلمات؛ عمل كخبير في التربية الفنية لليونسكو في ليبيا (1952 – 1962)؛ عاد إلى فلسطين عام 1962 وأدار مشغلاً خاصاً للصناعات التقليدية والزخارف في رام الله؛ تم تفويضه من قبل دائرة الأوقاف الإسلامية لرئاسة الفريق القائم بترميم منبر صلاح الدين الأيوبي المصنوع من الخشب والعاج في المسجد الأقصى (بعد أن تم احرِاقه من قبل متطرف إسرائيلي عام 1969) واستغرق ذلك ستة أعوام، وتمكن من إعادة الخشب المنحوت والأعمال الخزفية والخطوط العربية الكوفية إلى الحياة؛ عمل أيضاً مدة عامين على زخارف مسجد الجامعة الأردنية وأعد عدة أعمال زخرفية لمنازل خاصة وقصور ملكية في العالم العربي؛ حاز على عدة جوائز، بما فيها ميدالية شرف من الملك عبد الله بن الحسين في الأردن وميدالية اليونسكو عام 1994؛ توفي في عمان عام 1999؛ كانت حياته وعمله موضوع رسالة فايق عويس بعنوان عناصر الوحدة في الفن الإسلامي من خلال عمل جمال بدران (2000).